Tapahtumat 10. ja 11.12.2021

18.11.2021 11:02
Järjestämme yhteistyössä Riistakeskuksen, SOTKA levähdysalueverkosto -hanke, BirdLifen ja Riverian kanssa 10. ja 11.12.2021 vesilintuillan, sorsien keinopesien rakentamisen ja Erätulet.

Vesilintuilta

Tervetuloa kuuntelemaan ajankohtaista asiaa vesilinnuista perjantaina 10.12. 2021 klo 17.30–20.30. Illan asiantuntijaluennoilla kuulet monipuolista vesilintuasiaa maakuntamme alueelta! Tilaisuuden järjestää Suomen riistakeskuksen Pohjois-Karjalan alue yhteistyössä Suomen metsästäjäliiton kanssa.

Paikka: Riveria, Niskalan toimipiste, Niskakatu 17, 80100 Joensuu

17.30 Tervetuloa & kahvit: Suomen riistakeskuksen info vesilintulaskennoista/ Suomen riistakeskus riistasuunnittelija, Kai-Eerik Nyholm
17.45 Sotka-levähdysalueverkosto - hanke ja vesilintukosteikoiden rahoituskanavat/ Suomen metsästäjäliiton kosteikkoasiantuntija, Veli-Matti Pekkarinen 18.15 Taantuneiden vesilintujen tila Suomessa ja suojelutoimet/BirdLife Suomi vesilintuasiantuntija Heikki Helle
18.45 ”Pressutus” vesilintuelinympäristöjen hoidossa - case Sysmäjärvi/ Lassi Vänskä
19.00 Valkoposkihanhi - ajankohtaiset kuulumiset/Pohjois-Karjalan ELY-keskus, lajivahinkokoordinaattori Mika Pirinen
19.30 Vesilintujen houkuttelumetsästys/ Juho Ristikankare
20.00 Metsähanhimiehet-vapaaehtoistyötä Pohjois-Karjalan soilla ja metsissä/Tuomo Turunen

Tilaisuus päättyy noin klo 20.30

Jos et pääse paikanpäälle, niin myös etänä onnistuu kuuntelu. Tässä linkki: https://attendee.gotowebinar.com/register/2176898202193879312

Tervetuloa rakentamaan sorsien keinopesiä!

Sorsien keinopesät ovat yksi tapa parantaa vesilintukantojen tilannetta kosteikkokohteilla ja muissa sopivissa pesimäympäristöissä. Keinopesässä pesivät vesilinnut ovat suojassa erityisesti maapedoilta, kuten minkiltä ja supikoiralta.
Keinopesien rakentamisesta ja käytöstä järjestetään Joensuussa Suomen Metsästäjäliiton ja Riverian riistanhoitokurssin yhteistyönä. Koulutus on lauantaina 11.12. klo 9–12. Paikkana toimii Riverian Taitotalo, osoitteessa Peltolankatu 4. Koulutuksesta vastaa Metsästäjäliiton kosteikkoasiantuntija, Veli-Matti Pekkarinen.
Koulutus on avoin ja maksuton Metsästäjäliiton jäsenille. Keinopesien rakentamiseen tarvittavat varusteet ja materiaalit varataan tilaisuuteen valmiiksi.

Osallistujamäärän ennakoimiseksi mukaan tulijoilta toivotaan ennakkoon ilmoittautumista osoitteeseen sirpa.niiranenatmetsastajaliitto.fi, viimeistään 5.12. mennessä.

Lisätietoja:

Sirpa Niiranen                                                              Harri Laukkanen
Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piiri                          Riveria
0401965953                                                                 050-3360489
sirpa.niiranenatmetsastajaliitto.fi                                 harri.laukkanenatriveria.fi

Vuoden 2021 Eränkävijä ja Nuori Eränkävijä!!!

Esityksiä valittavista voivat tehdä sekä yksityishenkilöt että yhteisöt, kuten metsästysseurat, osakaskunnat, kylätoimikunnat ja vastaavat. Vapaamuotoisen esitykset tulee laittaa sähköpostitse sirpa.niiranenatmetsastajaliitto.fi 30.11. mennessä. Myös muutama kuvakin voi olla esityksessä.

Jos olet edellisenä vuonna (2020) laittanut esityksen, niin sen voi aktivoida, kun vaan ilmoittaa siitä minulle yllä olevaan sähköpostiin. Ja tarvittaessa voit päivittää uusimmat tiedot, jotka lisään esitykseen.

Erätulet ovat tänä vuonna 11.12.2021 klo 14–16

Paikana Joensuun laululavalla. Erätulille tuo Metsästäjäliitosta tervehdyksen puheenjohtaja Tuomas Hallenberg, julistetaan vuoden Eränkävijä ja Nuori Eränkävijä sekä vuoden Kalamies. Joensuun seurakunnasta pastori Hanna Laakso julistaa perinteisen joulurauhan.

Erätulilla makkara- ja kahvitarjoilu.

Tervetuloa ympäri maakuntaa mukaan tapahtumiin!