Metsästäjäliitto mukana susien lumijälkilaskennassa

27.12.2019 08:20
Metsästäjäliiton ajama alueellinen lumijälkilaskenta toteutuu tänä talvena, mikäli sääolosuhteet sen sallivat.

Laskennan tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ja vuoropuhelua erityisesti metsästäjien, tutkijoiden ja riistahallinnon välillä. Alueilta pyritään keräämään samalla myös DNA-näytteitä. Metsästäjäliitto koordinoi laskenta-alueilla olevia vapaaehtoisia mukaan laskentaan. Lumijälkilaskennan yhdyshenkilö liitossa on luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors ja käytännössä lumijälkilaskentaa koordinoi koordinaattori Leena Kangas-Järviluoma.

- On hienoa, että onnistuimme saamaan susien lumijälkilaskennan tälle talvelle. Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja osa Satakuntaa on valittu laskenta-alueeksi. Menemällä yhdessä maastoon lisäämme ymmärrystä puoli ja toisin susiasiassa. Toivomme, että mahdollisimman moni vapaaehtoinen osallistuu laskentaan, toteaa Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.