Maakunnalliset Erätulet järjestetään joulukuussa Joensuussa Laululavan alueella

09.11.2021 08:33
Pohjois-Karjalan maakunnalliset Erätulet järjestetään taas koronavälivuoden jälkeen kaikille avoimena yleisötapahtumana Joensuussa Laululavan alueella.

- Kokeillaan nyt tätäkin eli Erätulien tuomista aivan tiiviin asutuksen lähelle, toteaa Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Juha Hiltunen.

Riistapäällikkö Juha Kuittisen mukaan on todella mielenkiintoista nähdä, millaisen vastaaoton tapahtuma saa aivan Joensuun ydinkeskustan vieressä. Tapahtumapaikan valinnan taustalla on vahvana vaikuttimena se, että Metsästäjäliitto täyttää tänä vuonna sata vuotta.

ERÄTULIEN ohjelma noudattaa perinteistä kaavaa. Katsauksen erä- ja riista-asioihin pitää Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg. Luvassa on myös kalastuskatsaus.

Tilaisuudessa julkistetaan Pohjois-Karjalan Vuoden Erämies, Kalamies ja Nuori eränkävijä.

Palkittavien valinnassa korostuvat muun muassa käytännön erä- ja kalataidot tai osallistuminen kenneltoimintaan tai talkootyöhön erä- ja kalatapahtumissa, nuoriso- ja muu koulutustoiminta, jonkin erästelyyn tai kalastukseen liittyvän osa-alueen erityisosaaminen, esimerkillinen ja vastuullinen toiminta, aktiivisuus seura- ja järjestötoiminnassa tai vaikkapa jokin erityinen teko tai saavutus harrastuksen parissa.

Tänä vuonna Erämiehen palkitsee Karjalainen, Kalamiehen Viikko Pohjois-Karjala ja Nuoren eränkävijän Metsästäjäliiton P-K:n piiri.

VAPAAMUOTOISIA ehdotuksia valittavista voivat tehdä niin yksityishenkilöt kuin vaikka harrastejärjestöt sähköisesti Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin ja Vapaa-ajankalastajien piirin sähköposteihin tai kirjallisesti niiden lisäksi myös sanomalehtien Karjalainen ja Viikko Pohjois-Karjalan toimituksiin.

Tapahtumajärjestelyissä ovat mukana myös alueellinen riistakeskus ja P-K:n Kennelpiiri.

Erätulilla on maksuton makkara- ja kahvitarjoilu. Lauantaina 11. joulukuuta kello 14 alkavan tilaisuuden päätteeksi julistaa Joensuun seurakunnan pastori Hanna Laakso perinteisen joulurauhan.

Julkaistu Karjalaisessa 9.11.2021, teksti Pekka Puustinen.