Erätulet pidettiin 11.12.2021

22.12.2021 09:25
Yleosöä
Tämän vuoden Erätulet pidettiin Joensuun Laululavalla 11.12.2021.

Metsästäjäliiton 100-vuotis juhlan kunniaksi toimme Erätulet keskeiselle paikalle, Joensuun Laululavalle.  Paikalle saapui noin 250 henkeä, joka on hyvä määrä. Tarjolla oli grillimakkaraa, pullaa, kahvia, teetä ja mehua.

Puheet pitivät Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Juha Hiltunen, Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg ja Pohjois-KarjalanVapaakalastajien piirin varapuheenjohtaja Juha Kosonen.

Erätulitoimikunta valitsi Vuoden Eränkävijäksi Marko Kervisen, nuoreksi Eränkävijäksi 15-vuotiaan Juho Romppasen ja Kalamieheksi Kaarina Kontkasen. Kaikki valitut ovat eri puolilta Kontiolahtea. Kaikki valitut tulivat yllätetyiksi valinnoista.

Eränkavijöiksi tuli tänä vuonna huomattavasti enemmän ehdotuksia ja toimikunta pääsi miettimään ja puntaroimaan hyvistä vaihtoehdoista tämän vuoden valitut.

Joulun sanomaa toi Joensuun seurakunnasta pastori Hanna Laakso. Hänen puheestaan pari poimintaa:

Olemme julistamassa joulurauhaa metsäneläimille. Joulun sanoma rauhasta kuuluu kaikille. Me olemme osa luomakuntaa ja kiitämme Jumalaa hänen luomistyöstään ja siksi haluamme myös antaa joulurauhan koko luomakunnalle.
Kahden viikon kuluttua, jos Jumala suo, on meidän Herramme ja Vapahtajamme armorikas syntymäjuhla. Julistetaan siis täten yleinen joulurauha kaikille metsän asukkaille, kehottamalla kaikkia tätä rauhaa kunnioittamaan sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään. Jouluaaton, joulupäivän ja tapaninpäivän aikana älköön kukaan menkö aseen kanssa metsään tai muuten hätyytelkö metsäneläviä, sillä joulurauha on julistettu metsäneläimille tuoksi ajaksi.

Pastori hanna Laakso
Sirpa Niiranen, Juha Hiltunen, Tuomas Hallenberg, Juha Kosonen