Monipuolinen riista-ammattilainen Mika Elomäki valittiin piirin toiminnanjohtajaksi

Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin toiminnanjohtajaksi on valittu joensuulainen Mika Elomäki, 51. Hän on koulutukseltaan metsätalousinsinööri metsien monikäyttöön liittyvällä painotuksella. Siihen kuuluu esimerkiksi riistan elinympäristöjen hoidon huomioiminen. Hän on toiminut muun muassa riistanhoitajana Kytäjän kartanolla ja tehnyt metsojen soidinaluekartoituksia metsäyhtiö Tornatorille. Lisäksi hän on opiskellut riistamestarin ammattitutkintoa.

Mikan oma metsästysharrastus kulkee kolmen karkeakarvaisen saksanseisojan ja yhden karkeakarvaisen mäyräkoiran viitoittamalla reitillä.

– Pääasia on koirien kanssa metsästyskokemusten saaminen ja niiden toisille tuottaminen, saalis on sivuosassa, Elomäki kertoo.

Myös Elomäen metsästysharrastus on alkanut jo lapsuudessa. Monipuolisten koiriensa kanssa hän metsästää kaikkea riistaa.

Pohtiessaan alkavaa toiminnanjohtajan pestiään, hän painottaakin nuorisokoulutukseen liittyviä asioita.

– Tärkein asia on se, että nuoriso vieraantuu luonnosta. Nuoret jähmettyvät penkin ja näytön väliin. Ei kaikista tarvitse tulla metsästäjiä, mutta luontoa ja riistaa pitää arvostaa. Se on kärki, hän toteaa.

Elomäki on perheellinen mies, joka on siviiliammatiltaan myyntipäällikkö.

Mika aloittaa tehtävässään 1.12.2018.